En historia från livet

Jag satt på bussen på väg till tandläkaren. Bussen stannar mitt på stan och en kille i min ålder hoppar på bussen genom bakdörrarna, alltså utan att betala. Jag ser att hela hans ansikte är blått och sönderslaget och han har trasiga kläder. Några sekunder efter att han hoppat på bussen hoppar en civilklädd busskontrollant på, i äkta Hollywood style.

De börjar gnabbas; kontrollanten vill att killen ska hoppa av bussen och killen säger att han fryser, inte har några pengar och bara vill åka hem. Själv sitter jag och stirrar tomt framför mig i stil med "ta bort mig från den här jobbiga situationen". Det hela slutar med att en medelålders man kliver fram och betalar för killen och bussen åker iväg. Då börjar jag undra... Varför satt jag bara och stirrade framför mig, hade inte jag också 30 kronor? En tankeställare för framtiden.

Det visar sig att den medelålders mannen jobbar med utsatta ungdomar (som psykolog? hoppas!) och han börjar fråga ut killen. Det visar sig att killen blivit nedslagen av en kompis som sagt till någon att han sagt till någon att den sa att hon sa att han sa etc... Polisen hade dessutom tagit alla hans rena kläder för att de trodde att han gjort något som han inte gjort (gör polisen så?). Jag ska väl inte utelämna honom helt, han hade hur som helst många problem och jag tyckte uppriktigt synd om honom, även om många av hans historier inte riktigt höll.

En sak reagerade jag lite på dock. Han berättade att han blivit erbjuden jobb när han satt i en park och drack öl med några kompisar. En tjej hade kommit fram och frågat om de ville jobba med försäkringar. Här ringer lite varningsklockor. Vilket seriöst försäkringsbolag söker medarbetare bland supande ungdomar i en park?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

 

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist

 


follow me on Twitter

 


According to Jennie
Att vara Charlie Schulmans pappa
Amys blogg
Bloggkommentatorerna
By Jo with love
Camillas lockar
Dialoggen.se
Finnjonna
Fotbollsfrun
Fraidi
Hedgehog in a storm
Husmorsorna
Karolina Lassbo
Kylskåpsmorsorna
Linda K
Lindas [B]loggbok
Linda Skugge
Populärkulturjunkien
Prinsessans dagbok
Saker som händer
Salt & Peppar
Sporty Spice
Stenkastet
Studentliv
Telepatetisk
Vimmelmamman

 

 

Bloggparaden

 

Blogg listad på Bloggtoppen.se

 

 

Allmänt

 

Personligt bloggar