De hedervärda äldre och deras klädstil

Idag var det HETT ute, riktigt sommarväder! Såhär i första värmeböljan är det alltid intressant att se hur stor spridning det är på hur folk klär sig. Allt från att cykla i sport-bh och bikinitrosor till att fortfarande ha kvar vinterjackan har vi bevittnat idag (eller mest jag, Lillebror är inte så intresserad av att bevittna folks klädsel).

När vi var ute kom jag att tänka på något som jag brukar komma att tänka på varje vårsommar, utan att gå vidare med det hela. Men det är verkligen ett mysterium. Det handlar om gamla människor. Jag tycker verkligen att gamla människor är värda mycket respekt, men varför är det alltid gamlingar som går med vinterkläder långt in på sommaren? Idag, då det varit minst 25C sågs spatserandes:

En gubbe med fodrad jacka, vinterkängor och hatt.
En tant med lång kappa, halsduk och sjalett runt huvudet.
En tant med tjock yllekappa och basker.

Hur klarar de sig? Hur tänker de när de klär på sig? De enda lösningarna jag har är att man när man blir äldre blir mycket mer lättfrusen, t ex pga. sämre blodcirkulation och därför måste klä sig extra varmt eller att man när man blir äldre har svårare med i snabba vändningar och inte hänger med i snabba väderväxlingar. Säg inte att jag är den enda som har lagt märke till detta?

Jag kunde höra en äldre dam som gick förbi oss säga "usch, det finns inga kläder för oss äldre i affärerna, allt är bara för ungdomar och tonåringar...". Jag tänk så jobbigt, det börjar bli så svårt att hitta extrafodrade vinteroveraller på vårkanten nuförtiden! Men nu ska jag inte vara orättvis mot henne, hon hade visserligen bara yllekofta, jeans och skinnstövlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

 

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist

 


follow me on Twitter

 


According to Jennie
Att vara Charlie Schulmans pappa
Amys blogg
Bloggkommentatorerna
By Jo with love
Camillas lockar
Dialoggen.se
Finnjonna
Fotbollsfrun
Fraidi
Hedgehog in a storm
Husmorsorna
Karolina Lassbo
Kylskåpsmorsorna
Linda K
Lindas [B]loggbok
Linda Skugge
Populärkulturjunkien
Prinsessans dagbok
Saker som händer
Salt & Peppar
Sporty Spice
Stenkastet
Studentliv
Telepatetisk
Vimmelmamman

 

 

Bloggparaden

 

Blogg listad på Bloggtoppen.se

 

 

Allmänt

 

Personligt bloggar