Ologiskt?

Tyvärr missade jag kvalitetsprogrammet Sanningens Ögonblick i söndags då jag hade lite viktigare saker för mig. Dock har jag följt det hela i Aftonbladet och det låter onekligen som om en riktigt töntig kille var med i förra avsnittet. Han erkänner att han varit otrogen, tycker att hans killkompisar har snyggare tjejer än han själv samt att han önskar att hans tjej hade silikonbröst, vilket lögndetektorn gav honom rätt för.

Hans ursäkt till det hela var att han bestämde sig för att erkänna allt, därför att lögndetektorn då inte skulle kunna ge honom fel. Om han t ex erkände att han kört rattfull om han inte gjort det så skulle lögndetektorn ge honom rätt. Är det bara jag som ser det ologiska i detta? Om man säger något osant, oberoende om det är något man påstår att man gjort eller inte gjort, så borde väl lögndetektorn (om den fungerar) ge utslag? Eller kanske är det något jag har missat. Och om han hade bestämt sig för denna strategi så borde han väl rimligtvis meddela sin tjej om det i förväg för att slippa se henne våndas?

Lika bra för tjejen att hon fick veta det här så snabbt som möjligt säger jag, så slipper hon spilla tid på honom.

Kommentarer
Postat av: hanne

Hej Amanda,
Du som är nästan psykolog ;-) borde väl veta hur lögndetektorer fungerar. En del av folk kan manipulera sin kropp så att detektorerna alltid visar fel resultat (oskyldig ? trots DNA-bevis). Det är alltså inte något 100% sätt att få fram sanningen. Många, många är mycket skeptiska till Dr Phils sätt att använda lögndetektorer i sina shower (bland annat idiotiskt som han håller på med).
Det kanske är så att killen inte önskar direkt silikonbröst på sin tjej, men väl större bröst. För att undvika att trilla dit är det då bättre att överdriva och svara ja. Samma sak gäller otrohet: han kanske har inte varit direkt otrogen i klassisk mening, men väl t.ex. kysst någon annan, drömt om någon annan på ?det sättet?, kramat någon annan lite för länge osv. Då är det återigen bättre att erkänna eftersom man då slipper diskussionen (med sig själv) om vad som egentligen är otrohet - eftersom det då kan synas på testet.
Han behöver inte heller ha kört rattfull ? men väl bakfull och han kanske själv har funderat på ifall hans promillegräns skulle ha passerat det tillåtna. Då är det återigen bättre att erkänna än att tvivla..
Eftersom du inte såg programmet (jag såg bara första delen) vet du inte heller att detta förhållande hade varit i gungning en längre period redan innan. Killen är spelmissbrukare och har levt på sin tjej redan en längre period. Han har även tagit några återfall efter rehabiliteringen.
Tyvärr tror jag inte att deras förhållande är slut här och nu. Det tycks vara frågan om ett ömsesidigt beroende. Tjejen släpper inte taget trots ömsesidig förnedring i nationell nivå. Du kommer att träffa många liknande fall under din yrkeskarriär. Beroende och medberoende kallas de då. Helt oavsett om man pratar om alkoholister, spelmissbrukare, knarkare, våldsmän, sjukligt överviktiga etc.

2008-05-06 @ 08:52:36
Postat av: Amanda

Hej Hanne! Tack så mycket för ditt inlägg. Jo, jag är själv väldigt skeptiskt inställd till lögndetektorer vilket jag skrev i ett inlägg lite tidigare (vilket inte gör det mindre roligt att se programmet ;-)). Du har rätt i att det skulle kunna vara ett sätt att slippa trilla dit på, samtidigt så skulle det ju inte vara några problem att svara nej om han var helt säker på att han inte varit otrogen, vilket de flesta flickvänner antatgligen önskar och utgår från att deras killar är. Du verkar ha inblick i deras förhållande, jag antar att du inte vill avslöja på vilket sätt, men jag fick tyvärr också känslan att hon var lite osäker på sitt beslut. Jag antar att vi får läsa vidare i frågan på Aftonbladet... ;-)

2008-05-06 @ 19:08:09
URL: http://amandasghetto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

 

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist

 


follow me on Twitter

 


According to Jennie
Att vara Charlie Schulmans pappa
Amys blogg
Bloggkommentatorerna
By Jo with love
Camillas lockar
Dialoggen.se
Finnjonna
Fotbollsfrun
Fraidi
Hedgehog in a storm
Husmorsorna
Karolina Lassbo
Kylskåpsmorsorna
Linda K
Lindas [B]loggbok
Linda Skugge
Populärkulturjunkien
Prinsessans dagbok
Saker som händer
Salt & Peppar
Sporty Spice
Stenkastet
Studentliv
Telepatetisk
Vimmelmamman

 

 

Bloggparaden

 

Blogg listad på Bloggtoppen.se

 

 

Allmänt

 

Personligt bloggar