Man kan bli trött på sig själv

Ibland gör man saker som man tror ska bli bra, men i verkligheten så blir det bara ännu värre än innan...

Igår när jag kom hem från jobbet  vid 22 så satte jag mig vid datorn och slösurfade lite. Jag hamnade här och läste bl. a. att man bör ta bort damm bakom kylskåpet med jämna mellanrum, annars finns det en antändningsrisk. "Hmmm" tänker jag, när dammsög jag bakom kylskåpet senast? Nä just ja, det har jag ju aldrig gjort sedan jag flyttade in för två år sedan... 

Jag petade lite lätt på kylskåpet som inte rörde sig ur fläcken, det verkar inte gå att flytta min kyl? Jag läser på lite mer om kylskåpsbränder, och på någon brandsäkerhetssida kan man läsa att "kylskåpet brinner som en fackla" om det är för mycket damm bakom. Nu börjar jag bli lite uppstressad och kallar på Sambon som också han har jobbat hela eftermiddagen och kvällen. Han tycker inte riktigt att det är rätt tidpunkt att börja tänka på att rengöra bakom vitvaror, men ser att jag är orolig och börjar dra fram kylskåpet. Klockan är nu ca 23.30 och vid det här laget är jag övertygad om att kylskåpet kommer att brinna som en fackla i natt om jag inte dammsuger bakom.

Till slut får vi fram kylskåpet och jag börjar dammsuga, dagens ros går till alla grannar som inte klagade på oväsendet strax före midnatt. För er som är intresserade kan jag meddela att det visserligen var några dammkorn där bakom, men kanske ingenting som startar en brand direkt.

När vi ska ställa tillbaka kylskåpet igen tar vi i lite för hårt och kylskåpet "bonkar" mot väggen. När vi tittat bakpå så ser Sambon att det är någonting där bak som petar ut som inte petade ut innan!! Jag är övertygad om att detta måste vara kompressorn som gått sönder (jag har ingen aning om hur en kompressor ser ut) och att kylskåpet nu är en uppenbar brandrisk. Men Sambon petar lite på saken och den slutar peta ut. Vi har sovit hela natten utan att något började brinna och kylskåpet fungerar som det ska. Men vad petade ut och varför? Det kommer vi väl aldrig att få veta...

Jag blir väldigt irriterad på mig själv, att jag var tvungen att börja dammsuga där mitt i natten. Framförallt har jag väldigt dåligt samvete för att Sambon var tvungen att hjälpa mig med detta när han började sju på morgonen idag...

Kommentarer
Postat av: Elin i Björken

En annan brandrisk är tv-apparaterna. De kan börja brinna om man inte drar ur kontakterna när den är avstängd. Brukar ni göra det?

2008-12-30 @ 09:02:55
URL: http://stenkastet.blogspot.com
Postat av: Amanda

Elin: Brukar NI?

2008-12-30 @ 09:07:29
Postat av: Elin i Björken

Vi har en specialkontakt som bryter all ström mellan tv och väggkontakten. Det blir samma effekt som att dra ut kontakten.

2008-12-30 @ 15:15:10
URL: http://stenkastet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

 

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist

 


follow me on Twitter

 


According to Jennie
Att vara Charlie Schulmans pappa
Amys blogg
Bloggkommentatorerna
By Jo with love
Camillas lockar
Dialoggen.se
Finnjonna
Fotbollsfrun
Fraidi
Hedgehog in a storm
Husmorsorna
Karolina Lassbo
Kylskåpsmorsorna
Linda K
Lindas [B]loggbok
Linda Skugge
Populärkulturjunkien
Prinsessans dagbok
Saker som händer
Salt & Peppar
Sporty Spice
Stenkastet
Studentliv
Telepatetisk
Vimmelmamman

 

 

Bloggparaden

 

Blogg listad på Bloggtoppen.se

 

 

Allmänt

 

Personligt bloggar