Amanda i Ghettot goes gourmetblogg

Igår kväll lämnade jag de trygga(?) gatorna i Ghettot och begav mig till huvudstaden. Jag och min kära vän besökte restaurangen Döden i Grytan på Norrtullsgatan 61 och fick oss en upplevelse. Det var svårt att få bord även då vi ringde ett bra tag i förväg, men till slut fick vi ett bord där vi skulle få äta i två timmar och en kvart.

Efter lite vånda beställde jag in äggpasta med salciccia, champinjoner, rosésallad, grädde, vitt vin och parmesanost. Jag kan nog ärligt säga att detta måste vara den godaste pastan jag någonsin ätit. Till detta drack jag ett glas vin som kostade mer än själva maten men också var det godaste jag smakat...

Min vän beställde in en mixad tallrik från grillen som tycktes innehålla nötkött, fläskkött, lamm, någon korv och sedan ytterligare någon likdel vars källa jag ej känner till. Tyvärr kunde min vän rapportera att två av bitarna (nötköttet och lammet) var sega, dock med god smak. Resten av köttet var mycket gott och mört. Till detta serverades ett kryddsmör som enligt källan var gudomligt samt hemmagjorda pommes som också var klart över godkända.

Vi hade gärna suttit längre och beställt in efterrätt men tiden började rinna iväg och det blev endast kaffe och te. Maten gjorde sitt, men kvällen blev så lyckad som den blev mycket för den fina service vi fick. Jag brukar ofta bli nervös på fina restauranger och få tankar i stil med "åh nej, tänk om jag råkar beställa in en förrätt till varmrätt?". Men de fick oss att känna oss som deras mest efterlängtade och välkomna middagsgäster någonsin och dricksen blev därefter.

Kommentarer
Postat av: Elin i Björken

Vad kul ni verkar haft. Var det svårt att hitta dit?

2008-09-14 @ 09:29:27
URL: http://stenkastet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

 

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist

 


follow me on Twitter

 


According to Jennie
Att vara Charlie Schulmans pappa
Amys blogg
Bloggkommentatorerna
By Jo with love
Camillas lockar
Dialoggen.se
Finnjonna
Fotbollsfrun
Fraidi
Hedgehog in a storm
Husmorsorna
Karolina Lassbo
Kylskåpsmorsorna
Linda K
Lindas [B]loggbok
Linda Skugge
Populärkulturjunkien
Prinsessans dagbok
Saker som händer
Salt & Peppar
Sporty Spice
Stenkastet
Studentliv
Telepatetisk
Vimmelmamman

 

 

Bloggparaden

 

Blogg listad på Bloggtoppen.se

 

 

Allmänt

 

Personligt bloggar