Hört på bussen

En ganska rolig gubbe satt bakom mig och Lillkillen på bussen idag. Han klev på bussen med sin fru, men satte sig bredvid en intet ont anande man som skulle få en pratstund han sent skulle glömma. I alla fall så glömmer inte jag den, även om jag inte ens var närvarande.

Han började med att berätta att han kom från Klimpfjäll. "45 mil till närmaste sjukhus. Min kusin har fött fyra barn i bilen." 4 barn i en bil!? Stackars kusin tänker jag... Kusinens man hade blivit van vid det här laget och tyckte inte att läkarna som förlöste kvinnor hade något vidare svårt jobb.

Gubben fortsatte prata om oroligheterna som pågår i vår stadsdel. "Har inte föräldrarna koll på var sina barn är?!" undrar han. "När jag sätter mig i bastun så brukar jag alltid fråga alla om de vet var deras barn befinner sig på kvällarna." Vet inte riktigt vilken bastu han menar, den allmäna i badhuset? Kul att hamna i samma bastu som honom...

Gubben fick inte så mycket respons på denna tråd, så han hoppade över till att berätta lite roliga bilhistorier. Den mest minnesvärda han kunde komma på var när han körde i 170 (etthundrasjuttio) på en grusväg i skogen då det hoppade ut två älgar på vägen. Han bromsade in så hårt han kunde och körde in "mellan" med bara några centimeter tillgodo. Först tyckte jag han sa att han hade kört mellan benen på en älg vilket inte verkade speciellt troligt. Men det var alltså mellan de två älgarna han gled. Men tänka att glida fram i 170 med en älg bara någon centimeter bort på vardera sida? Det går inte av för hackor.

Slutligen ville han berätta lite om sin fru som satt några platser bort och såg allmänt trött ut. De hade varit gifta i 37 år. "När man känt någon så länge så vet man var man har varandra. Då är det ingen idé att hålla på och tjafsa och byta ut varandra. Om man trivs ihop alltså". Detta skulle vara ganska romantiskt om han inte i nästa andetag sa "Men idag såg jag en kvinna med så vackra ögon som verkade så trevlig...". Frugan rörde inte en min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

 

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist

 


follow me on Twitter

 


According to Jennie
Att vara Charlie Schulmans pappa
Amys blogg
Bloggkommentatorerna
By Jo with love
Camillas lockar
Dialoggen.se
Finnjonna
Fotbollsfrun
Fraidi
Hedgehog in a storm
Husmorsorna
Karolina Lassbo
Kylskåpsmorsorna
Linda K
Lindas [B]loggbok
Linda Skugge
Populärkulturjunkien
Prinsessans dagbok
Saker som händer
Salt & Peppar
Sporty Spice
Stenkastet
Studentliv
Telepatetisk
Vimmelmamman

 

 

Bloggparaden

 

Blogg listad på Bloggtoppen.se

 

 

Allmänt

 

Personligt bloggar