Vad sjutton...

Det har tydligen uppkommit ett förslag om att man bara ska kunna få CSN för fyra år i stället för sex år som nu. Så vad ska då människor som läser femåriga utbildningar, som t. ex. psykologprogrammet göra? Varför ska man få CSN för alla år förutom ett? Vill man uppmuntra människor att hoppa av innan nionde terminen, eller vad är det frågan om? Jag utgår från att detta inte kommer att påverka mig, även om förslaget mot förmodan går igenom, men jag tycker ändå att det är urbota dumt.

Och har jag fel, men betalar vi inte tillbaka vårt CSN-lån - med ränta?!

Kommentarer
Postat av: jessicab

Jag tror att förslaget går ut på att de sista åren villkoras (man får bara låna pengar om man är på väg att bli klar, typ går "stadigt" på ett program). Fast det är ändå himla puckat, av flera skäl.

1. Det går att ta examen med fristående kurser.

2. Nu efter Bolongaprocessen är ju de flesta program femåriga. Det rimliga borde alltså vara att öka antalet år, inte minska.

3. Det är ju faktiskt inte jätteroligt att låna pengar, och precis som du säger ska det ju betalas tillbaka med ränta.



Jag vet inte riktigt vad Lars Leijonborg och det övriga gänget lever i för verklighet.



/Jessica, också på en lååång utbildning i Uppsala.

2009-02-27 @ 23:22:17
Postat av: Amanda i Ghettot

Jessica: Ja, antagligen behövde väl de aldrig ta studielån eller så var det läääänge sedan de pluggade så att de helt har glömt bort hur det var... Nej, men vi får hoppas att förslaget inte går igenom!

2009-02-28 @ 08:17:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

 

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist

 


follow me on Twitter

 


According to Jennie
Att vara Charlie Schulmans pappa
Amys blogg
Bloggkommentatorerna
By Jo with love
Camillas lockar
Dialoggen.se
Finnjonna
Fotbollsfrun
Fraidi
Hedgehog in a storm
Husmorsorna
Karolina Lassbo
Kylskåpsmorsorna
Linda K
Lindas [B]loggbok
Linda Skugge
Populärkulturjunkien
Prinsessans dagbok
Saker som händer
Salt & Peppar
Sporty Spice
Stenkastet
Studentliv
Telepatetisk
Vimmelmamman

 

 

Bloggparaden

 

Blogg listad på Bloggtoppen.se

 

 

Allmänt

 

Personligt bloggar